Månadens observation #70: Drönarleveranser – En del av framtidens logistiksystem eller bara en fluga?

De senaste åren har företag runt om i världen börjat testa drönarleveranser dock är marknaden än så länge begränsad. Utvecklingen går fort framåt och forskning pågår för att göra leveranserna mer effektiva, analysföretaget Gartner estimerar att fler än en miljon drönare kommer att utföra leveranser av detaljhandelsvaror år 2026 vilket är en stor ökning från dagens ca 20 000 drönare.

Vilka är då fördelarna? Autonoma drönare möjliggör till exempel snabbare och billigare leveranser än vägtransporter på kortare sträckor, exempelvis vid leverans av paket den sista milen i storstäder där bilköer och parkering ofta är ett problem. Enligt Gartner är driftkostnaderna minst 70% lägre med drönare samt lägre energiförbrukning och mindre koldioxidavtryck.

Ett exempel där drönare redan idag används för transporter mellan företag är ifrån bilindustrin där SEAT får krockkuddar och rattar levererade till sin fabrik i Martorell med drönare från sin leverantör. Det tar 15 minuter från beställning till leverans till skillnad från 90 minuter med vägtransport.

Det finns många fördelar med drönare, men det finns också begränsningar bland annat gällande lastkapacitet och räckvidd. Den största utmaningen anses dock vara lagstiftning inom området och hur drönare ska integreras i luftrummet. 

Är då drönarleveranser en fluga? Eftersom utvecklingen går fort framåt och flera stora företag som Amazon, Google och UPS med flera har börjat erbjuda drönarleveranser så kan man nog förvänta sig att drönarleveranser kommer att vara en del av framtidens logistiksystem. För att realisera helt autonoma drönarleveranser behövs, förutom drönare med GPS, kameror och diverse sensorer, även investeringar i AI och maskininlärning för att drönarna ska kunna bedöma sin omgivning, ta beslut om bästa rutt och lokalisera vart paketet ska levereras. Integration mellan drönarserver och ERP system för att drönaren ska få information om paketet och leveranskoordinater samt kunna skicka leveransbesked till ERP systemet. En annan aspekt som måste hanteras för att möjliggöra skiftet mot autonoma leveranser blir givetvis förändringar i alltifrån processer kring ”track & trace” och terminalhantering till system för lagerhantering och transportplanering.

Företag behöver se över sina affärsmodeller för att förbli konkurrenskraftiga och kunna utnyttja de fördelar som autonoma leveranser medför. Drönarleveranser kommer sannolikt inte att ta över de stora transportflödena utan mer fokusera på gods med högt värde och låg vikt. Kombinerat med självkörande lastbilar och tåg ges en helt annan möjlighet för företag att automatisera sin supply chain och därmed erbjuda ännu snabbare leveranser utan mänsklig inblandning. 

Månadens citat:

“You only live once, but if you do it right, once is enough”

Mae West

Mer från vår nyheter