Månadens observation -#73 – Digitala assistenter

Table of Contents

”Vart vill du resa?”
– ”Göteborg”

”Du vill resa till Hallsberg, stämmer detta?”
– ”Nej, Göteborg!”

”Du vill resa till Gävle, stämmer detta?”
– ”Nej, Göteborg sa jag ju!”

”Du vill resa till Götene, stämmer detta?”
– ”strunt samma, jag bokar online istället…”

Många känner nog igen sig när de provat diverse olika chatt-bottar eller automatiska kundtjänster där resultatet mer eller mindre oavsett vad som frågas efter blir länkar till en sida med trettio punkters FAQ som inte alls har med frågan att göra, eller hänvisade till något helt irrelevant som tvingar dig att starta om processen och försöka igen.

De digitala assistenterna har dock blivit allt bättre de senaste åren. Alltifrån talförståelse hos smarta högtalare, tal-till-text i telefonen till automatisk kundtjänst och chatt-bottar har blivit bättre och nu kan man faktiskt få den hjälp man behöver (med en del undantag så klart). Även i ett företagskontext så har de digitala assistenterna blivit bättre på att erbjuda situationsbaserade förslag på hjälp i affärssystem, automatisk tolkning och inläsning av kvitton och fakturor eller felsökningshjälp för tech-support.

Genom de senaste årens utveckling inom maskinlärning och neurala nätverk så har språkförståelsen hos dessa digitala assistenter blivit långt mycket bättre. Du behöver (oftast) inte längre uttrycka din fråga med endast vissa specifika fraser för att få det svar som önskas, utan assistenterna kan nu lyssna till eller läsa normalt tal eller skrivspråk och med hyfsad träffsäkerhet faktiskt förstå vad som efterfrågas. 

Inom ERP världen börjar digitala assistenter användas mer och mer för att möjliggöra effektiviseringar och låta de anställda fokusera på de mer strategiska besluten istället för repetitiva uppgifter. Det är dock viktigt att minnas att tekniken inte magiskt kommer att lösa alla problem. Bolagets datakvalitet kommer att vara än mer viktigt om resultat ska plockas fram av en algoritm istället för anställda som ofta ”handmasserar” rapporter för att sammanställningen ska bli rätt. Den digitala assistenten kan ha den bästa språktolkningsmotorn, maskinlärningen eller snabbaste analyskapaciteten i världen, men det kommer ändå inte hjälpa om till exempel de olika dotterbolagen i koncernen ändå använder processerna på helt olika sätt och all data måste omarbetas för att bli jämförbar.

Ett konkret exempel på användandet av digitala assistenter i verkligheten är från Oracle, där assistenten utifrån en chattfråga skriven på mobil som om frågan varit till en vanlig medarbetare, snabbt plockar fram efterfrågad data uppdelad enligt önskade parametrar i ett mobilvänligt format.

Vad kan då de digitala assistenterna göra i framtiden? Kanske är det möjligt att de kan förse oss med information utan att vi frågar efter den. De kanske kan läsa av olika parametrar som till exempel vilken titel man har, vilka typer av möten man har, vilka personer man träffar, datum, klockslag, GPS koordinater etc. och baserat på dessa så tar den digitala assistenten automatiskt fram information man kan behöva inför till exempel ett möte.

Citat:

”No one is more cherished in this world than someone who lightens the burden of another.”

– Joseph Addison

Mer från våra nyheter

Share this article with a friend

Create an account to access this functionality.
Discover the advantages